Voetbal

Anti-Duitse gevoelens zijn echt gedateerd

De Tweede Wereldoorlog is nu wel heel lang geleden en daardoor worden de Moffengrappen steeds flauwer. De vijandigheid tegen de Duitsers is ook gespeeld en hypocriet: met geen land ter wereld handelen we zoveel.

Zo is Nederland de belangrijkste exporteur naar Duitsland en cumulatief ook de grootste investeerder in het land (bron: CBS en Bundesbank). Verder gaan ook deze zomer, net als alle andere zomers, de meeste Nederlandse vakantiegangers richting Duitsland. In 2012 gingen nog ruim twee miljoen Nederlandersvoor een lange vakantie naar de oosterburen.

Ook belangrijk: de liefde is wederzijds. De Duitse media zijn dit WK vol lof over Oranje. De Frankfurter Allgemeine Zeitung schreef over de gewonnen kwartfinale tegen Costa Rica: “Met de inbreng van Krul heeft Van Gaal aangetoond – hij heeft nu 21 van zijn 23 spelers ingezet – dat niet de elf beste spelers wereldkampioen worden, maar de beste 23.”

Die Zeit rekent Nederland tot “de grote vier” voetballanden: “Und so sind am Ende dieses aufregenden Turniers doch die Großen im Halbfinale wieder unter sich.” De Süddeutsche Zeitung kwam haast superlatieven tekort.

Sofern nicht anders angegeben, steht der Inhalt dieser Seite unter Lizenz Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License